Vești noi de pe șantierul autostrăzii A1 Lugoj – Deva, care se află în plină desfășurare. Se lucrează la intrările și ieșirile din celebrele „tuneluri pentru urși”, care vor fi unice în România.
Se lucrează pe tot șantierul de aproximativ 9 kilometri al autostrăzii A1 Lugoj – Deva, unde sunt atât echipele UMB, dar și ale partenerului bosniac de la Euro-Asfalt. Cele mai complexe intervenții sunt la celebrele „tuneluri pentru urși”, cele care au împotmolit, până acum, întregirea autostrăzii care începe de la Nădlac.
Muncitorii intervin la portalurile de intrare și ieșire ale celor două structuri care vor fi unice în România, prin faptul că deschiderea de acces va fi foarte mare. Practic, de pe autostradă se va intra direct în tunel, pe două benzi și pe banda de urgență, adică aproximativ 11,35 metri pe sens.
Măsuri speciale pentru muncitori
Se vor lua măsuri speciale pentru muncitori, atunci când va începe forarea. Va fi cea mai complexă intervenție de pe întregul șantier, care va fi făcută la adăpostul unor „umbrele de țevi”
„Când va începe efectiv forarea tunelului 1, se va lucra pe o lungime de 75 de centimetri sau maxim 1 metru. Lucrările se vor executa la adăpostul unor umbrele de țevi înclinate, cu o lungime de 15 metri și o suprapunere de 4 metri. La fiecare 75 de centimetri de forare, se montează plase, se introduc ancore și se injectează, sub presiune, beton special, cu ajutorul mașinilor de torcret.Se va lucra cu asigurarea unor măsuri deosebite pentru siguranța muncitorilor. Specialiștii în geologie vor fi mereu pe șantier pentru a clasifica natura terenului și indicarea tehnologiei de execuție”, transmite DRDP Timișoara.
De lucrări se ocupă Asocierea SC Spedition UMB SRL – SC Tennostrade SRL – SC SA & PE Construct SRL – EURO-Asfalt d.o.o. Pe șantier sunt și cei de la Euro-Asfalt, firma parteneră din Bosnia & Herțegovina, care efectuează activități topografice și fac pregătiri pentru platforma de acces la viitoarele tuneluri. Contractul pentru tronsonul lipsă de 9,13 kilometri a fost semnat în 14 octombrie, la Timișoara, atunci când alături de ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, s-a aflat și Dorinel Umbrărescu.
Autostrada A1 Lugoj – Deva se întrerupe în zona Margina – Holdea, unde șoferii trebuie să parcurgă un drum național, pe o bucată de aproximativ 14 kilometri, foarte aglomerată la multe ore din zi. Traseul autostrăzii pe bucata lipsă va avea o lungime de 9,13 kilometri, dintre care 2,13 vor fi „tuneluri pentru urși”. După ce lucrările vor fi recepționate, vor avea o perioadă de garanție de 120 de luni. Valoarea contractului este de 1.826.845.634,11 lei fără TVA. (cca. 373 mil. Euro). Prețul pe km este cca. 64 milioane de lei fără TVA, reprezentând cca. 13 milioane euro fără TVA. Sursa de finanțare este Planul Național de Redresare și Reziliență.
Lucrările vor trebui finalizate cel târziu în anul 2026. La sfârșitul lunii octombrie a anului 2024, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, s-a declarat optimist că acest obiectiv va fi finalizat la timp.