Timișoara și Szeged ar putea fi legate pe cale feroviară în viitorii ani. Reluarea legăturilor cu trenul dintre cele două orașe avansează, iar Consiliul Județean Timiș a aprobat un proiect de hotărâre.
„Cale ferată de vis Szeged – Timișoara” este denumirea proiectului care a devenit unul dintre obiectivele Consiliului Județean Timiș. În cadrul unei ședințe care a avut loc miercuri, 27 noiembrie, aleșii județeni au aprobat cererea de finanțare pentru proiectul care va lega cele două orașe din Ungaria și România pe cale feroviară, care se va concretiza prin Ministerul Transporturilor, cu bani de la Uniunea Europeană, în cadrul programului INTERREG VI-A Romania-Ungaria 2021-2027, Prioritatea 3 „O mai bună guvernanță a cooperării”, Obiectiv specific 6.2 „Îmbunătățirea eficienței administrațiilor publice prin promovarea cooperării juridice și administrative și a cooperării între cetățeni, reprezentanți ai societății civile și instituții, în scopul soluționării obstacolelor legislative sau de altă natură în regiunile de frontieră”.
Trenul ar urma să circule pe ruta Timișoara – Dudeștii Noi – Becicherecu Mic – Biled – Șandra – Lovrin – Sânnicolau Mare – Cenad – Szeged. Va trece peste râul Mureș, spre Apatfalva, acolo unde va fi refăcut podul bombardat în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial. Va trebui să fie deschis și un punct de trecere a frontierei.
Consiliul Județean Timiș urmează să elaboreze documentația de proiectare – studiul de fezabilitate / DALI. După finalizare, aceasta va fi transferată Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, care va asigura continuarea investiției proiectului.
Nu este singura problemă care ar trebui să fie rezolvată. Conform unui studiu, trenul care circulă pe calea ferată dintre Timișoara și Sânnicolau Mare este unul dintre cele mai lente din România. Garniturile fac între 2 ore și 49 de minute și 3 ore și 33 de minute pe linia dintre cele două orașe din Timiș. Trenul 11187 al Regio Călători pleacă la ora 16.17 la Timișoara și ajunge la 19.50 la Sânnicolau Mare.
Vă reamintim, în urmă cu aproximativ un an, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a avut o întâlnire cu ministrul de Externe din Ungaria, Péter Szijjártó. Cei doi au discutat despre reluarea legăturii feroviare dintre cele două țări. Ulterior, în 24 iulie 2024, a fost semnat un Memorandum între Ministerul Transporturilor și Infrastructurii din România și Ministerul Afacerilor Externe și Comerțului din Ungaria, prin care cele două părți asumă că vor colabora în vederea restaurării conectivității feroviare între Timișoara și Szeged precum și în scopul identificării oportunităților de finanțare pentru construcția căii ferate.
Calea ferată Szeged – Timișoara a fost inaugurată în anul 1857. În 1944 podul a fost bombardat, moment în care s-a rupt legătura feroviară dintre cele două orașe.
Citește și: