Apărută în 2022 la Editura Universității de Vest, în colecția „Biblioteca de cercetare”, carea „Accesibilitatea învăţământului liceal din România: mutaţii social-economice, reforme, impact. Studiu de caz, judeţul Timiş” îmbină metodele geografice de analiză (observarea în teritoriu, harta) cu metodologia specifică investigației sociologice (chestionarul) și istorice (analiza documentelor). Este teza de doctorat a profesorului Petru Laurențiu Râmpu.
Cartea profesorului Petru Laurențiu Râmpu „Accesibilitatea învăţământului liceal din România: mutaţii social-economice, reforme, impact. Studiu de caz, judeţul Timiş” abordează o problemă complexă și spinoasă, care a ținut prima pagină la multe publicații în ultimele decenii. S-a vorbit și se vorbește mult despre nevoia de schimbare și reformă, dar mai puțin s-a vorbit despre impactul pe care îl are „sinergia concretului” asupra educației, impactul pe care îl are educația asupra sistemului de învățământ și reciproca.
Cartea reprezintă teza de doctorat a profesorului Râmpu de la liceul din Buziaș. Geograf, ca formare inițială, autorul a depășit limitele acestei discipline, realizând o analiză multifactorială asupra sistemului de învățământ din țara noastră. În acest context, liceele din județul Timiș au fost „poligonul de încercare” a ipotezelor care au condus la dezvoltarea acestui studiu.
10 capitole, 359 de pagini
Întinsă pe 359 de pagini, lucrarea este structurată pe 10 capitole. Primele fac obiectul fundamentării teoretice, după care autorul trece la analiza evoluției învățământului liceal în țara noastră. Nu de puține ori am văzut scrise sau rostite în spațiul public expresii de genul „toți la liceu” sau „de ce să urmeze toți liceul?”. De bună seamă acest nivel al sistemului de învățământ nu a avut mereu același rol și aceeași importanță de-a lungul ultimelor două secole.
Dacă privim harta țării, vedem că orașele nu sunt răspândite uniform, iar caracteristicile lor economice și sociale sunt diverse. La fel de „pestriță” arată și harta liceelor.
Unele județe au mai multe licee raportat la populație, altele mai puține. Unele județe sunt foarte polarizate, funcționând, parcă, pe principiul „totul în capitală”, altele au preferat să distribuie liceele în teritoriu, pe o suprafață cât mai largă. De ce se întâmplă asta? Ce efect are asta asupra accesibilității școlilor pentru tinerii beneficiari? Cum influențează asta calitatea actului educațional? Șirul întrebărilor la care autorul dă răspuns în partea a doua a cărții s-ar putea întinde pe toată pagina. Textul este foarte bogat în grafice, tabele, hărți și informații inedite chiar și pentru specialiști.
Partea a treia – „Rețeaua liceală a județului Timiș și accesibilitatea acesteia: ofertă educațională, prestigiu, polarizare teritorială” – are un pronunțat caracter aplicativ. Pentru noi, timișenii, acest segment care reprezintă mai mult de o treime din lucrare, vine cu subiectul „care ne doare”. Conținutul, scris într-un limbaj relativ accesibil, este adresabil nu doar specialiștilor în geografie umană, ci tuturor cititorilor care vor să afle care este starea actuală a învățământului liceal din județul nostru și cum este percepută aceasta de către dascăli și elevi. O sursă importantă de informare au fost chestionarele.
Doctorul în geografie Petru Laurențiu Râmpu aduce informația „de la firul ierbii”. Cititorii vor găsi întrebările de la care a pornit cercetarea și răspunsurile autorului, dar, mai ales, vor identifica alte probleme, vor formula ei înșiși alte întrebări și teme de reflecție. Tema iese din aria riguros delimitată a cercetării academice, deoarece are ca obiect o problemă generală a societății: școala.
Cartea poate fi achiziționată inclusiv de AICI.
*
Site-ul tribunasnm.ro dedică o rubrică specială iubitorilor de carte. Intitulată „Citește cu noi”, secțiunea își dorește să dezvăluie publicului larg cărți mai puțin cunoscute și să le trezească și altora interesul de a le parcurge. Așa cum a făcut-o Iancu Berceanu, autorul recenziei, doctor în Geografie la Universitatea de Vest din Timișoara.