Premier României, Ilie Bolojan, a prezentat planul de reducere a deficitului bugetar, miercuri după-amiază. Va crește cota standard de TVA, de la 19% la 21%, iar cea redusă de la 5% și 9%, la 11%. Carburanții, alcoolul și țigările vor fi și ele mai scumpe.
Vin vremuri și mai complicate pentru români, care trebuie să strângă cureaua pentru a reduce deficitul bugetar, care se află la al doilea cel mai înalt nivel din istorie. De la 1 august 2025, TVA-ul va crește, atât cota generală, cât și celelalte cote care cuprind medicamentele și alimentele. Va fi aplicat CASS la pensiile de peste 3.000 de lei și se va dubla impozitul pentru bănci. Pachetul de măsuri fiscale pentru reducerea deficitului bugetar se va aplica în două etape, una de la 1 august și, a doua, de la 1 ianuarie 2026.
Măsurile care vor intra în vigoare de la 1 august
- Creșterea cotei standard de TVA, de la 19% la 21%;
- Creșterea cotei reduse de TVA, de la 5% și 9%, la 11%. În această categorie se regăsesc alimentele, medicamentele, apa, cărțile, lemnele de foc, energia termică, dar și Horeca (hoteluri și restaurante). Horeca va fi reanalizată la finalul lunii octombrie, pentru o eventuală trecere la cota de 21%.
- Creșterea accizelor – carburanți, alcool, tutun. La carburanți, o schemă de restituire parțială pentru companii care asigură transport, pentru atenuarea șocului.
- Aplicarea contribuției de asigurări de sănătate (CASS) pentru pensiile de peste 3.000 de lei, dar numai pentru ceea ce depășește această sumă. Bolojan a explicat că sunt acum șase milioane de contribuitori și 16 milioane de beneficiari.
- O taxă suplimentară pe profiturile băncilor.
- O suprataxă pe toate câștigurile din jocurile de noroc, ce ar aduce un plus de 30%, de la această categorie de venituri.
- Până la sfârșitul lunii iulie, vor fi completate legislațiile legate de pensiile speciale (jalon din PNRR), reforma instituțiilor autofinanțate prin reducerea cheltuielilor și reorganizări – ASF; ANCOM, ANRE.
- Sporurile în cascadă vor fi reanalizate. Bolojan spune că sunt ministere cu sporuri de 50%, care și-au dublat salariile.
- Actualizarea redevențelor și valorificarea activelor statului, în următoarele două săptămâni.
Măsurile care vor intra în vigoare de la 1 ianuarie 2026
- Impozitul pe dividende va crește de la 10% la 13%;
- Pensiile și salariile din sectorul public vor rămâne plafonate, după ce în 2024 au crescut cu 20%, salariile, și cu peste 30% pensiile.
- Impozitarea proprietăților, pe baza valorii de piață;
- Înghețarea salariilor publice și a prestațiilor sociale;
- Reorganizarea ministerelor, a instituțiilor din subordine și a structurilor lor descentralizate;
Cum va fi afectat învățământul
Norma didactică va crește cu două ore în învățământul preuniversitar și universitar. Din cele 40 de ore săptămânale pe care un cadru trebuie să le petreacă la școală, în loc de 16 ore va preda 18, în loc de 18 va preda 20 de ore. Salariile nu se schimbă.
Numărul de ore la plata cu ora va fi mult mai redus, poate chiar aproape de jumătate. Vor rămâne bursele de merit acordate într-un număr limitat, iar cele sociale vor fi acordate pe criterii ce țin de sprijinirea copiilor din familiile defavorizate.

